reklama

Umrel strom

Viem, som smiesna. Ktoze sa uz dneska pozastavuje nad tym, ze umrel strom. Denne umieraju desiatky, ba mozno stovky ludi na choroby, nestastia, male a vacsie vojny, vrazdy, vselijake formy nasilia, tak co tu nariekam o strome.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (44)

Viem, som smiesna. Ktoze sa uz dneskapozastavuje nad tym, ze umrel strom. Denne umieraju desiatky, ba mozno stovkyludi na choroby, nestastia, male a vacsie vojny, vrazdy, vselijake formynasilia, tak co tu nariekam o strome.

A predsa.Zasluzi si, aby som ho spomenula.

Ked som sa vydala a s manzelom nastahovala doprveho bydliska, stal vzadu v zahrade. Bol este dost tenky, rovny, hustozalisteny a tvaril sa priatelsky.

Hned som siho oblubila: kazdu jar, ked ostatne stormy este oddychovali, vyrabal nahaluzkach tucne velke puky, trochu lepkave, plne zivota. Pozdejsie sa z nich formovalinezne patprste listky a medzi nimi vyrastali vysoke rovne sviece kvetov. Bol tostrom snazivec, ked stromy v susednej ulici boli este len pokryte prvymi listkami,on uz otvaral biele kvietky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V leteburacal hustou zelenou, hostil vcely a vtaky a po case, ako rastol, nukal ajprijemny chladok. Pravda je, ze rastol dost explozivne. Poprvych desiatich rokoch mojho manzelstva zacali jeho korene nadvihovat kamenena zahradnom chodnicku a dostalo sa aj na droteny plot, ktory sa zacal vyduvatumerne s rozsirujucim sa kmenom. Velakrat som sa potkla na vycnievajucichkusoch chodnika, aj som si ponadavala, ale vzdy ked som sa pozrela do jehorozvetvenej koruny, tak som mu to odpustila.

Ked nastal cas, ze sme stary droteny plot vymeniliza novy ciastocne murovany, tak sme okolo stromu vytvorili "odbocku" z dosiek,aby mal dost miesta na dalsi rast. Susedia sa nam smiali, ze mame "dvojdielny" plot, ale nevadilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kazdu jesenzasypal zahradny chodnik lesklymi hladkymi gulickami a pozdejsie aj mnozstvomnadherne sfarbenych listov. Ich cervene, zlatave a hnedozlte farby premienaliten obycajny kut zahrady na zazracny. A ked nakoniec prisla zima a on stratilvsetky svoje vnady, stal tam velky, rovny a impozantny a ani nahy nestracal niczo svojej dostojnej krasy.

Medzitympreslo uz skoro tridsat rokov. Mojmanzel umrel, ja som ho oplakala a po troch rokoch samoty som sa rozhodlapredat ten nas prvy dom a strom a prestahovat sa na dedinu. Dom, ktory uznevolam moj, kupili mladi manzelia. Kriticky presli vsetky miestnosti,obdivovali kuchynu a ohrnali nos nad staromodnou spalnou. V zahrade sazastavili pri strome.Je prilis velky, povedali, ubera svetlo. A tie opadanelisty, tolko prace. Nieco som zajakavo hovorila o krase, o dlhom case, ktorystrom potrebuje, aby tak narastol. O spomienkach, ktorymi dycha. Ovedomostiach, ktore ma. Ale nepocuvali ma.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uz rok byvam na dedine. A dnes som pocula, zeti mladi dali vyrubat moj strom. Zdalo sa mi, ze pocujem zvuk motorovej pily,ako sa zarezava do jeho kmena. Este stastie, ze som si jednu z jeho hnedych guliciekdoniesla zo sebou. A vzadu v zahrade, pri mojom novom plote, uz zase rastie.Moj novy, krasny gastan. 

Autor: Kamila S. 

Prvý pokus

Prvý pokus

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  778
  •  | 
  • Páči sa:  65x

Ak chcete zverejniť svoj text na tomto blogu, pošlite nám ho e-mailom vo worde na adresu matus.paculik(at)smeonline.sk. Nezabudnite na predmet PRVÝ POKUS.Výber textov je v právomoci redakcie, ktorá má právo zmeniť autorom navrhnutý titulok. Väčšinu článkov zverejňujeme, ale vyhradzujeme si právo ktorýkoľvek odmietnuť aj bez udania dôvodu, najmä ak sa autor nepodpíše celým menom.Vždy uveďte aj vašu poštovú adresu a telefónne číslo. Tieto dva údaje nezverejníme, ale musíme ich mať k dispozícii kvôli overeniu identity alebo pre prípad, že sa váš článok rozhodneme honorovať.Ak meno a priezvisko priamo v článku nechcete uviesť, prosíme, napíšte nám dôvod. Za istých dôležitých okolností tieto údaje nepublikujeme, redakcia ich však vždy musí poznať.Zaradenie textu zväčša trvá niekoľko dní. Na tomto blogu nezverejňujeme poéziu ani prózu. Zoznam autorových rubrík:  Slovenské zdravotníctvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu