Nebojme sa klásť učiteľom (aj nepríjemné) otázky

Autor: Prvý pokus | 21.8.2011 o 7:19 | Karma článku: 12,13 | Prečítané:  3125x

Možno niektorí z vás zaregistrovali, že posledné mesiace sa rozbehla petícia za zlepšenie postavenia učiteľov - zvýšenie balíka peňazí, ktorý ide do školstva, použitie navýšených financií najmä na rast platu učiteľov, zmenu veku odchodu do dôchodku a prehodnotenie kreditného systému. Okrem iného sa plánuje v prípade nesplnenia požiadaviek aj štrajk a ďalším krokom, o ktorom sa uvažuje, by malo byť spoplatnenie štúdia.

Vieme, že situácia na školách je naozaj zlá - školy trpia nedostatkom peňazí, vyčerpaním a rezignáciou učiteľov...ale aj skostnateným systémom, nízkou mierou tvorivosti a interaktivity v učení, ktoré je často založené na bifľovaní. Výsledkom je nie len slabý všeobecný rozhľad širokej časti populácie, zlé výsledky v medzinárodných testovaniach, ale aj neochota detí vôbec školy navštevovať.

Prosím, kým petíciu podpíšete, skúste sa zamyslieť nad týmito bodmi:

1. Naozaj chceme plošné zvýšenie platov všetkých učiteľov a odborných zamestnancov bez ohľadu na ich snahu a výsledky?

2. Je v školstve naozaj tak málo peňazí? Nestrácajú sa aj v nezmyselných umelo vytváraných nových študijných odboroch a pseudo-univerzitách? Nie je počet absolventov pedagogických či iných magisterských odborov príliš vysoký? Kam by išiel ten navýšený balík financií?

3. Nebola nám petícia ponúknutá v podmienkach pre nás nevýhodných? Na ZRPŠ, počas prijímacích pohovorov - tam, kde je človek pod tlakom a bojí sa, že ak nepodpíše, odrazí sa to na výsledkoch jeho dieťaťa?

A, hlavne, nebojme sa PÝTAŤ! Kam pôjdu peniaze, ktoré škola dostane navyše. Bude mať možnosti prijať novú krv alebo to vôbec neplánuje? O akých zmenách vo vyučovaní sa uvažuje? Pocítia to aj naše deti? Nebude výsledkom len zakúpenie nových počítačov a iných technických vymožeností, ktoré sú síce pomôckou, ale len v rukách zručného pedagóga? Znamená to naozaj, že učiteľ rutinne vykonávajúci svoju prácu po zvýšení platu prehodnotí svoj prístup a dodá svojim hodinám nový zmysel či prvky tvorivosti?

Ak dostaneme odpovede na svoje otázky, ak si myslíme, že to je zmysluplné, pridajme svoj podpis. Ak však veríme, že riešenie leží niekde inde, skúšajme ho hľadať a, ak je to v našich silách, aj pomôcť pri jeho aplikácii.

Ak si učiteľov na svojej škole vážime, vieme, že robia pre naše deti maximum, ak je vedenie školy ústretové - dajme im to najavo - pomocou pri fundraisingu, svojou vlastnou prácou (napr. pri úpravách školského dvora či tried), pomocou pri organizácii aktivít...alebo aspoň dobrým slovom či nečakaným kvetom. Nemajú to jednoduché a ich zlyhania sú často následkom vyčerpania či zbytočných byrokratických povinností, ktoré im znemožňujú venovať sa tomu, čo je podstatné - učeniu detí a jeho príprave.

Avšak najskôr premýšľajme, nebojme sa pýtať a vyžadujme odpovede!

autorka: Dana Spurná

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?