Otvorený list predsedovi NKÚ

Autor: Prvý pokus | 20.6.2012 o 9:35 | Karma článku: 10,09 | Prečítané:  1984x

Vážený predseda NKÚ SR, prečítala som si Váš príspevok prednesený na sneme ZMOS. Som hlavný kontrolór obce, člen združenia hlavných kontrolórov, o ktorom mnohí predstavitelia štátu či samosprávy ani netušia či nie vždy mu vedia trafiť správny názov. Keďže ste sa v danom príspevku okrem práce NKÚ dotkli aj činnosti hlavných kontrolórov obcí a miest, nedá mi nereagovať.

Súhlasím s Vami, že v mnohých obciach nefunguje vnútorný kontrolný systém, ale ani systém vzájomnej spolupráce. Robím túto prácu už pár rokov a myslím si o sebe, že som dobrý kontrolór. Robím najmä ekonomické kontroly, o ktorých hovoríte, že ich vykonávame málo. Je to preto, že som vyštudovaný ekonóm. Vami vymenované kontroly robím a chcela by som ich robiť častejšie, lenže ma nepustí môj úväzok – 15 hodín týždenne. A to si ešte môžem gratulovať, pretože mnohí moji kolegovia v iných obciach majú z tohto úväzku polovicu, či tretinu, štvrtinu.

Považujem za správne, že hlavný kontrolór má byť pri rozhodovaní orgánov obce, čo sa u malých obcí deje väčšinou večer, mimo pracovného času ostatných zamestnancov obcí, za ktorý má len málo hlavných kontrolór zaplatené. Že mnohí nepoznajú ani svoje povinnosti, je chyba aj ich, ale najmä ich zamestnávateľov, t.j. starostov, ktorí sú štatutárnym orgánom v pracovnoprávnych otázkach a mali im umožniť si dané informácie doplniť, či zabezpečiť im príslušné školenia. Kedy si ich však majú vykonať, v rámci dovolenky u svojho pôvodného zamestnávateľa, či počas toho krátkeho úväzku? Ak pôjdu na školenie, týždenný úväzok je vyčerpaný a k práci sa dostanú až doma, či vôbec. Mne boli drahšie školenia zabezpečené našim združením stopnuté, pretože podľa starostu nemáme čo chodiť na takéto školenia, vlastne podľa neho, zamestnanci nemusia chodiť na žiadne školenie, stačí si zákon prečítať. Naozaj? Ako predseda NKÚ viete, že problematika kontroly je široká a v svojom záverečnom účte týkajúcom sa kapitoly NKÚ vykazujete na vzdelávanie zamestnancov dosť vysokú sumu. Naše združenie nedostáva od štátu na vzdelávanie nič, zabezpečuje si ho z členského plateného obcami, čo je oproti Vami vykázanej sume veľmi málo. Keďže kríza zasiahla aj obce a tých malých sa dotkla dosť, ani tie nemajú na vzdelávanie dostatok financií.

Ste predstaviteľ štátnej inštitúcie a máte dosť blízko k členom vlády a parlamentu. Ako predstaviteľ kontrolného orgánu dávate aj odporúčania na zlepšenie kontrolného systému NKÚ. Pod Vašu právomoc spadajú zopár rokov aj samosprávy. Myslíte si, že je správne, že zákon o obecnom zriadení neobsahuje vo svojich ustanoveniach ohľadom postavenia hlavného kontrolóra ekonomické či právne vzdelanie? Že je úroveň kontrolórov na malých obciach slabá, je aj vina tohto zákona, pretože hlavný kontrolór podľa neho nemôže vykonávať inú zárobkovú činnosť, okrem vymenovaných /pedagogická, vedecká atď/. Ktorý kontrolór sa vzdá hlavného zamestnania na celý úväzok, keď obec mu ponúka zamestnanie len na pár hodín do mesiaca či týždňa a podmienky k práci má úbohé či skôr prácu len na doma? I ja chcem zvýšiť úroveň kontroly. Mám vysokoškolské vzdelanie. Prečo táto podmienka nie je v zákone o obecnom zriadení?

Prečo nefunguje systém spolupráce kontrolór – starosta? Je to chyba kontrolórov či starostov? U nás tento systém tiež nefunguje. Ak citujete v správach zákon, tak vraj poúčate starostu. Zákonnosť mu už lezie na nervy. Hoci je povinnosťou starostov prijímať opatrenia k zisteným skutočnostiam písomne, mnohí to ignorujú. Kontrolór má právo na základe zákona o finančnej kontrole vyžadovať zmenu prijatých opatrení, ak je s nimi nespokojný. Čo vtedy, keď nedostanete nič, žiadne opatrenie. To je aj môj prípad a prípad mnohých iných kontrolórov, lebo veď predsa starosta sa nebude zodpovedať kontrolórovi – zamestnancovi a to ešte na skrátený úväzok.

Prečo nefunguje systém spolupráce kontrolór – starosta? Tento systém nefunguje najmä tam, kde sa kontrolór snaží byť nestranný a nezávislý tak, ako mu to určuje zákon. V svojich správach poukazujeme na zistené nedostatky a to sa starostom, primátorom nie vždy páči. Neuvedomujú si, že práca kontrolóra slúži aj im na zlepšenie ich činnosti. Neuvedomujú si to, či nechcú vedieť najmä tí starostovia, primátori, ktorí si myslia, že sú Pánmi sveta a že si v samospráve môžu robiť čo chcú, bez ohľadu na prijaté zákony a uznesenia obecného zastupiteľstva.

Na záver. Okrem ZMOSu funguje aj ZOMOS – združenie občanov miest a obcí Slovenska. Vznikol ako alternatíva k ZMOSu, pretože občania tohto štátu nie sú spokojní. Nie som členom ani jedného z týchto dvoch združení. Som len človek, ktorý sa zaujíma o to, čo sa deje vo verejnej správe a ktorý chce, aby sa už konečne prestalo nadŕžať jednej skupine ľudí a aby zákony platili rovnako pre všetkých, nielen bohatých a mocných.

Autorka: Františka Šteinerová (hlavný kontrolór obce Markušovce)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?