reklama

K logike návrhu cestovného poriadku

Tento text som zaslal ako pripomienku k Rámcovému návrhu cestovného poriadku 2012 – 2013 Železničnej spoločnosti Slovensku i na Odbor dopravy VÚC Košice. Som si vedomý toho, že moja pripomienka bude sotva zohľadnená pri rušení trate Spišské Vlachy – Spišské Podhradie, napriek tomu nemôžem nereagovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Som zo Spišských Vlách, kam som roky cestoval z Bratislavy, a v súčasnosti denne cestujem na trase Spišské Vlachy – Košice a späť. Často si kupujem lístok na zastávku Spišské Vlachy mesto, ktorá sa nachádza na trati, s ktorou návrh CP na budúci rok nepočíta. Reálne sú stanica Spišské Vlachy a zastávka Spišské Vlachy mesto od seba vzdialené sotva kilometer a obe sú na okraji mesta, takže mňa osobne sa rušenie spojov na tejto trati veľmi nedotkne.

Čo ale považujem za dôležité, je fakt, že v motorovom vláčiku na tejto trati často počujem cudzie jazyky, vidím turistov s batohmi. Pripadá mi scestné, že naša krajina na jednej strane investuje milióny eur do propagácie Slovenska ako destinácie cestovného ruchu aj v krajinách mimo Vyšehradskej štvorky, na druhej strane robí naše najatraktívnejšie turistické oblasti nedostupnými. Je pravda, že v turizme je výrazným fenoménom osobná automobilová doprava. Ak však k nám prídu turisti letecky (najmä tí z Veľkej Británie či Škandinávie), vlak je pre nich prakticky jedinou možnosťou dostať sa za hranice Bratislavy. Odpoveďou na to môže byť, že predsa môžu využiť autobusové spoje. To by ale musel byť informačný systém na Slovensku trochu prepracovanejší. Bežne sa stretávam s tým, že šoféri autobusov nedokážu s cestujúcimi komunikovať spisovnou slovenčinou, nieto ešte prívetivo a plynulou angličtinou obslúžiť zahraničných turistov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Namiesto rušenia spojov do lokalít ako Banská Štiavnica, Dobšinská ľadová jaskyňa, Spišský hrad, už zrušená Levoča a pod., by som očakával snahu ponúknuť balíky služieb, kde by turista pri zakúpení cestovného lístka spolu so vstupenkou na hrad, do jaskyne či do rôznych múzeí dostal relevantnú zľavu alebo nejakú ďalšiu službu ako bonus. Kým v iných krajinách, ale aj na Slovensku (cesta vlakom + lyžovačka = zľava) to dokáže fungovať, u nás sa zrejme čoskoro obmedzíme na železničnú prepravu medzi Bratislavou a Košicami, lebo tam to štatisticky vychádza najefektívnejšie. Ako prepravca spolu s VÚC a inými inštitúciami by ste naozaj mohli zvážiť ponuku aj takýchto balíčkov. Napríklad ponuka zakúpenia si vstupenky na Spišský hrad by mohla znamenať polovičné cestovné na trase Košice – Spišské Podhradie, pričom časť „straty“ z polovičného cestovného by mohlo kompenzovať Spišské múzeum. Aj takáto jednoduchá ponuka by mohla vyťaženosť týchto lokálnych spojov zvýšiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšou úrovňou problému je potreba týchto spojov pre obyvateľov regiónu, ktorí dochádzajú za prácou či do škôl. Nejdem vôbec spochybňovať fakt, že tieto spoje sú málo vyťažené a že tu je priestor na optimalizáciu, pretože určite je. A z osobného pozorovania môžem konštatovať, že tie spoje (Sp. Vlachy – Sp. Podhradie), ktoré plynule nadväzujú na spoje na trati č. 180, sú oveľa viac vyťažené ako tie, kde na prípoj treba čakať ďalších 20 minút. To si potom ľudia chodia príbuzných odviezť alebo vyzdvihnúť osobnými autami a vlakom sa odvezú len tí, ktorí sú na to odkázaní. Ale to hádam nie je cieľom štátu, VÚC ani ŽSSK.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vopred ďakujem za zváženie a prípadne zohľadnenie mojej námietky k Rámcovému návrhu cestovného poriadku 2012/2013.

Autor: Ladislav Novotný

Prvý pokus

Prvý pokus

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  778
  •  | 
  • Páči sa:  65x

Ak chcete zverejniť svoj text na tomto blogu, pošlite nám ho e-mailom vo worde na adresu matus.paculik(at)smeonline.sk. Nezabudnite na predmet PRVÝ POKUS.Výber textov je v právomoci redakcie, ktorá má právo zmeniť autorom navrhnutý titulok. Väčšinu článkov zverejňujeme, ale vyhradzujeme si právo ktorýkoľvek odmietnuť aj bez udania dôvodu, najmä ak sa autor nepodpíše celým menom.Vždy uveďte aj vašu poštovú adresu a telefónne číslo. Tieto dva údaje nezverejníme, ale musíme ich mať k dispozícii kvôli overeniu identity alebo pre prípad, že sa váš článok rozhodneme honorovať.Ak meno a priezvisko priamo v článku nechcete uviesť, prosíme, napíšte nám dôvod. Za istých dôležitých okolností tieto údaje nepublikujeme, redakcia ich však vždy musí poznať.Zaradenie textu zväčša trvá niekoľko dní. Na tomto blogu nezverejňujeme poéziu ani prózu. Zoznam autorových rubrík:  Slovenské zdravotníctvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu