Priehľadný pokus Fica

Autor: Prvý pokus | 15.11.2012 o 10:50 | Karma článku: 18,20 | Prečítané:  1661x

Človek nemusí byť politológom ani jasnovidcom, aby niekedy dokázal predvídať udalosti či správanie sa niekoho na určité podnety. Stačí mať zdravý úsudok, pamäť na súvisiace udalosti a schopnosť logicky spájať veci.

Vo chvíli, keď spadla podperná konštrukcia mosta v Kurimanoch a médiá začali špekulovať o možných príčinách, mi začalo byť jasné, že toto je jedinečná príležitosť pre Fica a jeho Smer obrátiť názor verejnej mienky ohľadom cien budúcej výstavby diaľníc. Figeľ mu totiž počas minulého volebného obdobia urobil škrt cez rozpočet, keď dokázal, že diaľnice sa dajú stavať inak a za oveľa menej peňazí. Štát (ministerstvo dopravy) sa v tomto prípade zachoval ako dobrý hospodár, ktorý sa snaží šetriť s peniazmi daňových poplatníkov. Fica tento fakt, že sa pravidlá zmenili a ukázalo sa, že sa dá obstarávať lacnejšie, musel veľmi škrieť. Už pred voľbami sa dalo vytušiť, že Fico by veľmi rád toto zvrátil na svoj obraz, keď sa vyjadroval, že „určite pri tak nízkych cenách prídu stavebné spoločnosti s dodatkami k zmluvám a diaľnice tak budú výrazne drahšie ako boli vysúťažené“. Nevedno, či tak hovoril preto, lebo mal za sebou skúsenosti počas jeho vládnutia s dodatkami k zmluvám, ktoré výrazne navyšovali už beztak predražené diaľnice, alebo to bola skôr rada, ako sa majú správať stavebné spoločnosti, keď opätovne prevezme žezlo v tomto štáte. Neviem ako vám, ale mne sa pri predražených cenách výstavby diaľničných úsekov počas prvej Ficovej vlády a kauzách ako úmyselne prekrútenom posudku o výhodnosti PPP projektov a ďalších vždy vynárala otázka súvislostí medzi hlasom podobným premiérovi o tom, ako svojou hlavou zohnal „pár“ miliónov, a cenou za diaľnice a iných tendrov za čias premiéra Fica. Že špekulujem? Možno. Neviem však nájsť lepší dôvod, prečo niekto, kto zodpovedá za štátny rozpočet, tak nehorázne plytvá a navyše v čase krízy.

Fico sa však ohľadom dodatkov zrejme prerátal, keď opomenul fakt, že nižšia cena diaľnic bola aj z dôvodu, že si zhotoviteľ mal sám naprojektovať projekt a zvoliť najlepší spôsob realizácie. Tento spôsob výrazne oslabuje možnosti budúcich dodatkov. Tadiaľto teda cesta nevedie, rovnako ako ani pripravovaný zákon o verejnom obstarávaní z dielne ministerstva vnútra Kaliňáka.

Až nastal pád mosta! Jedinečná to príležitosť pre Fica a Počiatka, aby túto nehodu začali spájať s tzv. „nízkymi cenami“ za diaľnice, ktoré vraj majú vplyv na bezpečnosť počas výstavby, ale aj, ako sa viackrát vyjadrili, určite aj na bezpečnosť prevádzky a výšku nákladov na údržbu diaľnic. Naozaj jedinečná príležitosť, aby sa konečne začalo stavať za „smerácke ceny“ s odôvodnením „lebo bezpečnosť“ a navyše si aj politicky prilepšiť hádzaním viny na bývalého ministra dopravy. Že už vyše roka je vo funkcii iný minister? Minister, ktorý by sa mal zaujímať o bezpečnosť stavieb aspoň cez štátnu NDS?

Pár argumentov do diskusie:

1. Cenu za jednotlivé diaľničné úseky si určujú stavebné spoločnosti samy. Ony prichádzajú do súťaže so svojou cenou a záleží iba na tom, ako sú schopné reálne odhadnúť cenu diela, nákladov, miery zisku. Samy si volia najvýhodnejší spôsob realizácie stavby a naprojektujú projekty, vypracujú kalkuláciu cien atď. Samozrejmosťou zadania zo strany štátu musí byť (je?) dodržiavanie všetkých noriem bezpečnosti, stavebných postupov, schvaľovacích a kontrolných procedúr.

2. To, aby sa stavalo bezpečne a kvalitne, je úlohou štátu, predovšetkým NDS alebo iného externého dozoru. Iba takto sa dá docieliť, aby cesty boli kvalitné a dodržiavala sa bezpečnosť pri realizácii ciest. Jediná cesta, ako zachovať aj nízku cenu diaľnic, ale aj bezpečnosť a kvalitu ciest.

3. Je dôležité zabezpečiť, aby víťaz tendra preukázal svoju schopnosť zrealizovať stavbu, o ktorú sa prihlásil. Nie je možné, aby stavbu nakoniec realizovala tretia, štvrtá firma v rade subdodávateľov a pôvodný víťaz tendra nerealizuje nakoniec takmer nič! Opäť sa vrátim k cene. Ak bola cena taká nízka, ako je možné, že Bögl a Krýsl si mohla subdodávateľsky zabezpečiť prešovskú firmu Semos a tá zase inú zahraničnú firmu Skruže Weise? Predpokladám, že každá z firiem si chce ponechať časť zisku, a tak firma, ktorá nakoniec most reálne stavia, dostane koľko? Možno 60 – 70 % z toho, čo víťaz tendra dostane od štátu? Časť nákladov na výstavbu sa stráca v dlhom rade subdodávateľských firiem!

Verím, že z týchto menovaných vecí bude mnohým jasnejšie, že problém nie je v tom, že štát sa snaží a má snažiť o čo najnižšiu cenu diaľnic pri jasne definovaných kritériách na kvalitu a bezpečnosť stavby. Túto musí veľmi zodpovedne a tvrdo kontrolovať, rovnako ako to, aby stavbu realizoval víťaz tendra, resp. víťazné konzorcium a zamedzilo sa reťazeniu subdodávateľských firiem.

Zrejme ešte dlho sa bude diskutovať a politizovať na túto tému. Kam chcú túto kauzu dotlačiť Fico a spol. je však už teraz jasné. Opäť budeme stavať diaľnice za tie „správne“ ceny. Zneužitím veľkej tragédie v Kurimanoch.

Autor: Ján Moncoľ

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

KOMENTÁRE

Ako delfíny neprežili v službách ruského štátu

Plán počítal s 500 druhmi zvierat. V súčasnosti je v oceániu asi tridsať zvierat.

TECH

Bývalý šéf Newyorskej univerzity: Šikovní ľudia tu boli skôr ako školy

Existujú rôzne formy univerzitného vzdelania, najdôležitejšie je nájsť študentom to najvhodnejšie, hovorí pre SME JOHN SEXTON.


Už ste čítali?