reklama

Čo robíš pre seba, robíš pre druhých

Opäť sa na mňa usmial svojim bezzubým úsmevom... úprimným, nežobrajúcim. Poprial mi krásny večer a víkend a nehneval sa, že som sa nezastavila a nedala mu odmenu za jeho prácu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Už za pár sekúnd si uvedomujem, že nie som pre neho jediná, komu má chuť popriať pekný deň, a keď sa zastavím, prehodiť pár slov.

Ponúka veľa, nielen produkt, ktorý môžem kúpiť u iných predajcov. Ponúka svoju jedinečnú minulosť, svoje pocity, krivdy a radosti, svoje výhry aj prehry. Je na každom z nás, či zvládame prekonať predsudky a pochopiť, že sme len ľudia. Všetci máme dobré a horšie dni, všetci máme na chrbte svoje kríže, niektorí sú ich schopní niesť so vztýčenou hlavou a iní potrebujú barličku v podobe alkoholu. Ale každý máme právo dostať druhú, tretiu, štvrtú šancu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už niekoľko rokov si kupujem ich „produkty". Od rôznych predajcov bezdomovcov aj ľudí s domovom, ale žijúcich v ťažkých podmienkach. Niekedy stojí ich úsmev, pozdrav alebo príhoda 50 centov, niekedy 70 centov. Inokedy si kúpim 2 alebo 3 v jednom. A ešte nejaký čas môžem zdieľať ich život s nimi.

Časopis, ktorý je útly rozsahom, ale veľký obsahom. Každá hodina správ v televízii nás stojí omnoho viac. Dozvedáme sa, kde kto koho zabil a akým spôsobom, kto s kým chodí (a akým spôsobom), čo zas bude drahšie a aké riešenie neexistuje. Ďalší stres do už aj tak stresujúceho života.

Môj útly sprievodca svetom za cenu 1,40 eur mi povie, kto kde urobil niečo pekné pre svet, pre svoje mesto, pre druhých i pre seba. Čo kde funguje, čo je kde krásne. A opäť si len potvrdím, že všetko je len o ľuďoch a ich záujme zlepšiť tento svet. Zlepšiť to, čo sme si pri prvom, druhom, treťom pokuse sami pokazili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každý sa môžeme pokúsiť o malú satisfakciu. Malá odmena - 20 centov, 50 centov, 1 euro... pre každého majú tieto mince rôznu hodnotu. 50 centov je 10 rožkov, 0,5 litra mlieka, 3/4 horalky, menej ako 1% ceny značkových topánok a 0,1% priemernej ceny dovolenky. Záleží len od nás, ako vnímame hodnotu života a luxusu.

Niekoľko rokov som pomáhala mamičke bezdomovkyni s 3 deťmi. Nestretávala som ju každý deň, ale keď som ju videla, dokázala môj deň osviežiť. Každé ráno vodila deti do školy, každé ráno boli Kristián a Attila umytí, učesaní, čisto oblečení, ale namiesto vône čistého prádla som z nich cítila zhorené drevo. Bolo treba kúriť, svietiť, variť...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mala „smútok a nechtami" ako sa u nás hovorí, lebo zbierala kov a odvážala do zberných surovín. Vedela som, že je fajčiarkou, ale cítila som, že môj príspevok na jej živobytie nepoužije na cigarety ani alkohol, ale aby plnila tajné priania svojim deťom.

Občas som jej dala gastrolístok, občas len sladkosti a maličkosti, ktoré som nosila preventívne so sebou. Keď som nastupovala do autobusu číslo 67, už mi zďaleka kývala, aby mi povedala, čo má nové a spýtala sa: „Ako sa máte Janka? Vám sa darí?" Občas som mala na jazyku svoje krivdy, ale jej úsmev ich vymazal z mojej krátkodobej pamäte.

Pre skeptikov a negativistov: Nie, netešila sa, že ma vidí, lebo jej niečo dám. Obdarovala som ju, keď som mala chuť obdarovať. Ten pocit, ktorý som mala, keď ukázala svoju radosť, že možno bude pracovať ako pomocnica v škôlke, kde by Žanetka mohla nastúpiť, pretrváva dodnes.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už nepracujem v tej časti Bratislavy, už tam nechodím, ale maminka, nezabúdam, myslím na vás.

Koľko ľudí, toľko príbehov, toľko lásky, toľko bolesti. A my ostatní... nota bene (lat. všimni si/neprehliadni).

Jediné, čo hrozí, že prídeme o pár predsudkov. Lebo čo robíš pre seba, robíš pre druhých. Čo robíš pre druhých, robíš pre seba.

autor: Jana Potuckova

Prvý pokus

Prvý pokus

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  778
  •  | 
  • Páči sa:  66x

Ak chcete zverejniť svoj text na tomto blogu, pošlite nám ho e-mailom vo worde na adresu matus.paculik(at)smeonline.sk. Nezabudnite na predmet PRVÝ POKUS.Výber textov je v právomoci redakcie, ktorá má právo zmeniť autorom navrhnutý titulok. Väčšinu článkov zverejňujeme, ale vyhradzujeme si právo ktorýkoľvek odmietnuť aj bez udania dôvodu, najmä ak sa autor nepodpíše celým menom.Vždy uveďte aj vašu poštovú adresu a telefónne číslo. Tieto dva údaje nezverejníme, ale musíme ich mať k dispozícii kvôli overeniu identity alebo pre prípad, že sa váš článok rozhodneme honorovať.Ak meno a priezvisko priamo v článku nechcete uviesť, prosíme, napíšte nám dôvod. Za istých dôležitých okolností tieto údaje nepublikujeme, redakcia ich však vždy musí poznať.Zaradenie textu zväčša trvá niekoľko dní. Na tomto blogu nezverejňujeme poéziu ani prózu. Zoznam autorových rubrík:  Slovenské zdravotníctvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu