Medzi priaznivcami behu preto každý rok počuť okrem jazykov všetkých susedných štátov aj angličtinu, či holandštinu. Pri 21 kilometrovom mestskom okruhu (pri plnom maratóne sa beží okruh 2x) vníma bežec okrem reči svojho tela a dýchania sprevádzaného občasným komentárom spolubežcov tiež ulice nášho mesta. Keď je bežec v pohode , môžu sa myšlienky stratiť aj v nie každodenných témach.
Samozrejme, v nepriamej úmere k aktuálnemu tempu a úmerne k ochote vnímať okolitú realitu. Vopred nabehané kilometre a zvolená rýchlosť mi dovolili intenzívnejšie vnímať mesto v ktorom žijem a uvažovať, ako vnímajú slovenskú metropolu cudzinci. Môj (áno, podsúva sa slovo kritický) pohľad umocňovala zvolená trasa, ktorá poskytovala ucelený pohľad na veľkú časť toho, čo toto staroveké sídlo na Dunaji ponúka svojim obyvateľom a návštevníkom.
Nové moderné nákupno-kultúrno-spoločenské centrum, administratívna štvrť, stará priemyselná zóna, obľúbené sídlisko, historické centrum s pešou zónou, nábrežná multifunkčná štvrť, nábrežná promenáda, mohutná výstavba dvoch nových (mini) štvrtí a samozrejme hlavné dopravné tepny - toto všetko postupne vystupovalo pred zrakom domácich aj cudzích cieľa chtivých pretekárov. Zo záplavy vnemov pomenujem iba 5 negatív. Tieto sú chronicky známe no akoby nemali realizovateľné riešenie. Našťastie mnou zvolené, takmer konštantne rekreačné tempo umožnilo tieto impulzy ďalej spracovať a prísť aj s možným riešením nižšie uvedených najvypuklejších estetických problémov:
Krátko po opustení štartu a výstavnej štvrte Bratislavy nasleduje hromada odpadkov v okolí najnovšieho mosta cez Dunaj. Riešenie – Magistrát (Bratislavský okrášľovací spolok určite pridá ruku k dielu) zorganizuje podobné masové dobrovoľné podujatie niektorú jarnú sobotu (obdoba z minulosti známej pracovnej soboty) pre celú Bratislavu s názvom „Milujem svoje čisté mesto“ s cieľom vyčistiť (aspoň) širšie centrum mesta. Problém s financovaním odvozu a likvidácie odpadu rada zasponzoruje (po gentlemenskej dohode s primátorom) jedna z bánk, či finančných skupín so sídlom v meste.
Všetky hlavné cesty mesta lemujú hrdzavé stĺpy (v záverečnom štádiu) verejného osvetlenia a trolejového vedenia pre električky a trolejbusy. Riešenie – Mesto osloví firmy ponúkajúce riešenia na mieru v rámci zvyšovania energetickej efektívnosti. Nové a úspornejšie osvetlenie a trolejové vedenia a infraštruktúru bude mesto splácať z usporených nákladov na energie a údržbu Spoločnosti poskytujúcej energetické služby v rámci takzvanej Garantovanej energetickej služby. V takto koncipovanej službe dodávateľ garantuje klientovi úspory, ktoré sú nezriedka dostatočne vysoké na zaplatenie investície v rozumnom čase. Pre projekty energetickej efektívnosti možno využiť aj grantové schémy.
Mesto vzdalo boj s všadeprítomnými grafity (v prípade Bratislavy čmáraninami). Riešenie – Poškodzovanie cudzieho majetku je trestný čin. Mesto preto zistí na Policajnom prezídiu, či im neprekáža, že aj ich bezprostredné okolie (na Špitálskej) je celé počmárané, akoby bez pána a dozoru. Následne mesto pripraví projekt na boj s čmáraninami v spolupráci so zákonodarcami, štátnou políciou (doplnenou mestskou políciou) na základe najlepších skúseností z iných európskych veľkomiest kde tento boj zvládajú úspešne (napr. v neďalekej Viedni). Mimochodom, ochranné nátery nie sú riešením. Pre ilustráciu postačí prechádzka cez most SNP, ktorý bol pred niekoľkými rokmi s vysokými nákladmi kompletne vyčistený a natretý. Výsledok je horší než zlý.
Dlažbu na pešej zóne mesto nepretržite opravuje ale nikdy nie je opravená. Riešenie – Mesto na potrebnú opravu použije rovnakú technológiu a dodávateľa prác ako súkromný investor projektu pred novostavbou Národného divadla. Táto dlažba aj po rokoch intenzívneho užívania nevykazuje ani náznak chybovosti. Pre porovnanie kvality práce zadanej a hradenej mestom a súkromným investorom odporúčam prejsť sa Hviezdoslavovým námestím, či najnovšie dláždeným Hlavným námestím. Nemalé investičné náklady uhradí (kto je vinný a zodpovedný za výber existujúcej nevhodnej technológie, či nekvalifikovanej firmy?) firma s názvom „Šlendrián“ v rámci záruky, veľké firmy a majitelia parkovacích garáží so sídlom v Starom meste v rámci sponzoringu. Chýbajúcu sumu doplnia pokuty za čierne stavby.
Zúfalý vzhľad a výsadba na Staromestskej ulici (vstupnej brány do hlavného mesta) a v okolí a pod mostom SNP (pridal by som aj námestie SNP). Riešenie – Mesto (popri strednodobom projekte revitalizácie tohto srdca Bratislavy) vyhlási súťaž na jarné vyčistenie a výsadbu spojenú s celoročnou údržbou zelene. Víťaz projekt zrealizuje a celý finančne zabezpečí. Odmena? Most SNP bude niesť rok, dva meno investora. Podobne ako sme si už na to zvykli pri názvoch celoštátnej futbalovej, čí hokejovej ligy alebo športových arénach. Určite to nie je väčšia hanba keď most Hrdinov SNP ponesie aj názov investora, ako aktuálny stav miesta, ktorým prejde takmer každý jeden turista smerujúci na hrad.
Po dobehnutí väčšiny pretekárov som videl nového pána primátora odovzdávať ceny víťazom jednotlivých kategórií. Nepochybujem, že o všetkých spomenutých problémoch mesta dobre vie a pripravuje aj koncepčnejšie riešenia. Pokiaľ sa tak stane, možno postačí aj niektoré z jednoduchších, ľahšie realizovateľnejších a hlavne menej finančne náročných riešení. A to skôr než sa Bratislava stane hlavným mestom krajiny predsedajúcej Európskej rade (od 1.7.2016).
Autor: Ronald Blaško