Pán minister už toho povedal mnoho na adresu učiteľskej verejnosti o pracovnej dobe, o dovolenke, o porušovaní pracovnej disciplíny učiteľov, aj keď Správa o stave slovenského školstva zo strany MŠVVaŠ chýba, nebola predložená.
Čiastočne ju nahrádza len Stanovisko Slovenskej komory učiteľov k spoločenskému a ekonomickému postaveniu pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve (http://isu.sk/tlacove-spravy/stanovisko-slovenskej-komory-ucitelov-k-postaveniu-zamestnancov/, dokument Prečo? 42 otázok (http://isu.sk/tlacove-spravy/preco-42-otazok/) , Vyhlásenie delegátov VII. zjazdu OZPŠaV na Slovensku k situácii v slovenskom školstve , (http://www.ozpsav.sk/sk/Aktuality/Oznamy/Vyhlasenie-delegatov-VII-zjazdu-OZ-PSaV-na-Slovensku-k-situacii-v-slovenskom-skolstve.alej), ktoré pán Ondek opakuje stále, neuvedomuje si, že svojim prístupom ku kolektívnemu vyjednávaniu, svojou nedostatočnou kontrolou sľubov vlády v oblasti školstva, (sľuby pána ministra Čaploviča má v šuplíku - odznelo v tv relácii), spustil lavínu nespokojnosti radových učiteľov, aj odborárov, ktorí aj keď sa boja vstúpiť do štrajku, na protest vystupujú z jeho členskej základne.
V slovách pána ministra v snahe presvedčiť slovenskú verejnosť o nereálnosti učiteľských požiadaviek, odznela nová taktika, rozhodol sa chrániť rodičov našich žiakov.
Pán minister, učitelia, ktorí v pondelok vstúpili do štrajku, nevstúpili len za seba, vstúpili za svojich žiakov a ich rodičov. A vstúpili do štrajku preto, lebo fungovanie slovenského školstva je nekoncepčné, nesystémové, choré, 26 rokov chýba politická vôľa tieto problémy riešiť a odbory si neplnia svoju funkciu.
Učitelia materských, základných škôl, vychovávatelia, psychológovia, stoja v prvej línii pri vstupe žiaka do školy, pri adaptácii žiaka na školské prostredie, ale aj učitelia stredných škôl poznajú sociálne pomery v rodinách. Vedia, či si rodič môže dovoliť kúpiť učebné pomôcky alebo nie, vedia, či si môže dovoliť zakúpiť pracovné zošity (niekedy boli zdarma), či žiak pôjde do kina, divadla (redukcia počtu kultúrnych poukazov zo 6 na 4), či si môže rodič dovoliť prispieť na odmeňovanie žiakov za súťaže, na školský výlet, na školu v prírode, na lyžiarsky výcvik. Učitelia sa snažia na úkor svojho voľného času viesť záujmové krúžky, aby žiaci zmysluplne využívali svoj čas, aby nepodľahli drogám, zapájajú žiakov do súťaží, projektov, je to málo, čo robia učitelia pre túto spoločnosť? A aká je hodnota vzdelávacieho poukazu? Koľko dostane učiteľ? V tomto roku štát dotuje školy v prírode, lyžiarske zájazdy a my sa všetci pýtame bude to tak navždy alebo iba pred voľbami? A ak sa niekto čuduje, prečo sa k učiteľom pridávajú aj rodičia, odpoveď nájde v siedmej zásade Práv dieťaťa:
7.ZÁSADA : Právo na bezplatné vzdelávanie, hru a zotavenie. Dieťa má nárok na vzdelávanie, ktoré má byť bezplatné, aspoň na základnom stupni. Má sa mu dostať vzdelania, ktoré zvýši jeho všeobecnú kultúrnu úroveň a poskytne mu rovnaké možnosti rozvíjať svoje schopnosti, svoje vlastné názory a svoj zmysel pre mravnú a spoločenskú zodpovednosť, aby sa mohlo stať užitočným členom spoločnosti.
Tí, čo sú zodpovední za vzdelávanie a výchovu dieťaťa, majú sa riadiť ozajstnými záujmami dieťaťa: túto zodpovednosť majú predovšetkým jeho rodičia. Dieťa má mať všetky možnosti pre hru a zotavenie, ktoré majú sledovať tie isté zámery ako vzdelávanie: spoločnosť a úrady majú podporovať úsilie využívať toto právo.
Nie všetci rodičia sú informovaní, nie všetci občania tohto štátu majú právne vedomie, učitelia im to už dávno vysvetľujú, prečo musia doplácať na slovenské školstvo.
A v súvislosti zo zastrašovaním učiteľov od riaditeľov a zriaďovateľov, ktoré odzneli z úst pána Kočana http://isu.sk/tlacove-spravy/zastrasovanie-tlacova-sprava/ sa nielen učiteľská verejnosť pýta, to v akom to štáte žijeme? Nedovoliť občanom vyjadriť svoj občiansky a profesionálny postoj k nekoncepčnému, nesystémovému fungovaniu slovenského školstva, umlčať nespokojný dav, kam sme sa to dostali? Aj preto sa v pondelok ozývali protestné zvončeky v Bratislave.
Predsa aj v slovách pána premiéra zo slávnostného snemu strany SMER odznelo: "Sme základom stability politického systému. Sme dôveryhodní, lebo plníme sľuby a záväzky. Sme čitateľní, naša politika vychádza z Ústavy SR. Všetci sme čitateľní, nielen učitelia majú analytické myslenie, aj iní občania vedia rozlíšiť, čo sú to sľuby a čo skutky. Každá politická strana by sa mala opierať o Ústavu SR ako základný zákon štátu. Tak prečo sa v tejto krajine bráni učiteľom slobodne sa vyjadriť podľa článku 37 odst.4? Veď aj tí mlčiaci, ktorí žijú v strachu chcú, aby sa naše školstvo zlepšilo.
Páni politici, všetkých parlamentných i neparlamentných strán, nesústreďujte sa len na voľby, nepočítajte počet zapojených škôl, učiteľov do štrajku, konajte, je čas myslieť aj na sebareflexiu, na dôsledky. Naša krajina o chvíľu predsedá Rade EÚ. Môže krajina, v ktorej sa zastrašuje, upiera sa občianske právo využiť článok základného zákona štátu predsedať tejto inštitúcii?
Aj v konzumnej spoločnosti by malo byť vzdelanie tou najlepšou investíciou do budúcnosti národa!
Je o päť minút 12? Je!
Autor: Mgr. Janka Ferencová