Som zo Spišských Vlách, kam som roky cestoval z Bratislavy, a v súčasnosti denne cestujem na trase Spišské Vlachy – Košice a späť. Často si kupujem lístok na zastávku Spišské Vlachy mesto, ktorá sa nachádza na trati, s ktorou návrh CP na budúci rok nepočíta. Reálne sú stanica Spišské Vlachy a zastávka Spišské Vlachy mesto od seba vzdialené sotva kilometer a obe sú na okraji mesta, takže mňa osobne sa rušenie spojov na tejto trati veľmi nedotkne.
Čo ale považujem za dôležité, je fakt, že v motorovom vláčiku na tejto trati často počujem cudzie jazyky, vidím turistov s batohmi. Pripadá mi scestné, že naša krajina na jednej strane investuje milióny eur do propagácie Slovenska ako destinácie cestovného ruchu aj v krajinách mimo Vyšehradskej štvorky, na druhej strane robí naše najatraktívnejšie turistické oblasti nedostupnými. Je pravda, že v turizme je výrazným fenoménom osobná automobilová doprava. Ak však k nám prídu turisti letecky (najmä tí z Veľkej Británie či Škandinávie), vlak je pre nich prakticky jedinou možnosťou dostať sa za hranice Bratislavy. Odpoveďou na to môže byť, že predsa môžu využiť autobusové spoje. To by ale musel byť informačný systém na Slovensku trochu prepracovanejší. Bežne sa stretávam s tým, že šoféri autobusov nedokážu s cestujúcimi komunikovať spisovnou slovenčinou, nieto ešte prívetivo a plynulou angličtinou obslúžiť zahraničných turistov.
Namiesto rušenia spojov do lokalít ako Banská Štiavnica, Dobšinská ľadová jaskyňa, Spišský hrad, už zrušená Levoča a pod., by som očakával snahu ponúknuť balíky služieb, kde by turista pri zakúpení cestovného lístka spolu so vstupenkou na hrad, do jaskyne či do rôznych múzeí dostal relevantnú zľavu alebo nejakú ďalšiu službu ako bonus. Kým v iných krajinách, ale aj na Slovensku (cesta vlakom + lyžovačka = zľava) to dokáže fungovať, u nás sa zrejme čoskoro obmedzíme na železničnú prepravu medzi Bratislavou a Košicami, lebo tam to štatisticky vychádza najefektívnejšie. Ako prepravca spolu s VÚC a inými inštitúciami by ste naozaj mohli zvážiť ponuku aj takýchto balíčkov. Napríklad ponuka zakúpenia si vstupenky na Spišský hrad by mohla znamenať polovičné cestovné na trase Košice – Spišské Podhradie, pričom časť „straty“ z polovičného cestovného by mohlo kompenzovať Spišské múzeum. Aj takáto jednoduchá ponuka by mohla vyťaženosť týchto lokálnych spojov zvýšiť.
Ďalšou úrovňou problému je potreba týchto spojov pre obyvateľov regiónu, ktorí dochádzajú za prácou či do škôl. Nejdem vôbec spochybňovať fakt, že tieto spoje sú málo vyťažené a že tu je priestor na optimalizáciu, pretože určite je. A z osobného pozorovania môžem konštatovať, že tie spoje (Sp. Vlachy – Sp. Podhradie), ktoré plynule nadväzujú na spoje na trati č. 180, sú oveľa viac vyťažené ako tie, kde na prípoj treba čakať ďalších 20 minút. To si potom ľudia chodia príbuzných odviezť alebo vyzdvihnúť osobnými autami a vlakom sa odvezú len tí, ktorí sú na to odkázaní. Ale to hádam nie je cieľom štátu, VÚC ani ŽSSK.
Vopred ďakujem za zváženie a prípadne zohľadnenie mojej námietky k Rámcovému návrhu cestovného poriadku 2012/2013.
Autor: Ladislav Novotný