reklama

Zháňate byt? Je to riadna reality show

Ak ste si mysleli, že nasledujúci príspevok sa bude venovať novodobým televíznym programom sľubujúcim reálne zachytenie skutočnosti s prímesou zábavy, ste na omyle. Hoci obidva mechanizmy sú si v mnohom podobné - zahmlievanie skutočnosti, polopravdy, humorné situácie či zákulisné ťahy sú vlastné nielen mnohým aktérom reality show, ale aj hlavným postavám v mojej „reality show".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (85)

O čo teda ide? Tak ako mnoho mojich vrstovníkov, aj ja som dospela do štádia, že som začala riešiť vlastné bývanie. S priateľom sme sa rozhodli kúpiť si byt. Naše požiadavky sa pomaličky profilovali, vďaka čomu sme si prešli viacerými obhliadkami a druhmi bytov. Každý jeden inzerát, každý realitný portál a hlavne každá komunikácia s realitným maklérom a následná obhliadka bytu ma niečo naučili. Moje postrehy sa skúsim zhrnúť v nasledujúcich riadkoch.

Web stránky a inzeráty

Väčšina ľudí začína hľadať byt či dom z pohodlia svojho doterajšieho domova, a to prostredníctvom inzertných stránok, či už sa jedná o všeobecné inzertné stránky, stránky zamerané na nehnuteľnosti, alebo stránky konkrétnych realitných kancelárií. Pri stovkách, ba až tisícoch inzerátov, ktoré som doteraz pozrela, som si všimla viaceré zaujímavé fakty.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podozrivé inzeráty

Do tejto kategórie by som zahrnula inzeráty s chýbajúcimi alebo neostrými fotografiami nehnuteľnosti, chýbajúcou cenou (a čarovnou formulkou cena dohodou, zaujímavá cena) či neuvedenou lokalitou. Dnes, v dobe digitálnych fotoaparátov, ako aj mobilov s foťákmi, sa mi zdá, že inzerát bez fotiek je ako z doby kamennej (s výnimkou, že si fotenie vyslovene neželá majiteľ nehnuteľnosti). Chýbajúce či neostré fotografie sú len skvelou taktikou realitných maklérov, ktorí vás síce môžu obalamutiť a nalákať na obhliadku bytu, ale keď už prídete na miesto a zistíte, že byt je vytopený či plesnivý, reči nestačia. Absencia fotiek či podozrivá cena často krát znamená, že je za tým nejaký háčik (byt na prízemí, dom pri železnici, byt v zlom stave...).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mnoho ľudí si byt či dom vyberá podľa svojej TOP lokality, preto nechápem ďalšie ťahy realitných kancelárií v podobe informácií ako zo stránky geocachingu (dom sa nachádza 15 km od Banskej Bystrice a 20 km od Brezna). No buďte z takých informácií v obraze.

Vtipné inzeráty

V radoch realitných maklérov by sa kľudne zamestnal aj editor či štylista. Inzeráty priam híria (to bol iba vtip, samozrejme, že hýria J) gramatickými chybami či preklepmi. Máte záujem o byt s preborenou kuchyňou, kúpeľnou s DIBETOM či bytom s dispozičnými zmenamY? Takýchto podobných „výkvetov" nájdete pri browsovaní internetom mnoho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kreatívne inzeráty

Dnes, v dobe PR agentúr, marketingových či reklamných spoločností, sa kreativita cení. Tento svet nablýskaných kampaní a kasových trhákov sa preniesol aj do realít. Nie je nič nemožné objaviť inzeráty typu: byty, ktoré pôjdu ako teplé rožky na trhu (bez udania bližších informácií o byte), „nie každý deň vyjde slnko v podobe tejto úžasnej šance, teraz príde tá časovaná bomba, rozostavaný dom len za..." (na priložených foto sú ruiny múrov porastené machom) a podobne. Aj keď možno nenájdete svoj vysnívaný byt aspoň sa pobavíte.

Inzeráty „akože nie som RK"

Hlavne v tlačených inzertných novinách sa vyskytuje množstvo inzerátov s čarovnou formulkou „RK nevolať." Keď na takýto inzerát zavoláte, prvá otázka dotyčného je: „A vy ste realitka?" Keď odpoviem, že nie, z druhej strany sa hneď ozve: „Ahaaa, lebo ja som, a ak sa vám nepáči tento byt, v ponuke mám ešte aj X, Y, Z..."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokročilí „hľadači bytov" (ako aj ja) pristúpia aj k opačnej taktike, a to je podanie si inzerátu, že kupujete byt. Tento krok ma stál veľa nervov. Zverejnila som svoje číslo a telefón neprestal vyzváňať. Podaktorí ľudia zjavne nečítali môj inzerát pozorne, pretože na môj inzerát s presnými požiadavkami odpovedali ponukami na byty na úplne opačnom konci mesta, s iným počtom izieb či cenou - proste výstrel do tmy. Na rad prišli, samozrejme, aj ponuky „starých ležiakov" (nehovorím o pive, ale o bytoch, ktoré sú v ponuke niekoľko mesiacov a ktoré sa nedarí predať), ktoré som už mala, samozrejme, dávno v merku.

Lahôdkou boli aj ponuky istého makléra, čo mi núkal byty, ktoré ešte ani naživo nevidel (tipujem, že to boli byty inej realitnej kancelárie, ktoré chcel šikovne predať on). Ďalšia pani maklérka ma lákala na byt v úplne inej lokalite, ako som chcela, a vravela mi, že na byt už ide niekto iný zložiť zálohu, ale kebyže prídeme pred nimi, byt je náš (veľmi férová taktika, ako inej realitnej kancelárii vyfúknuť predaj bytu). No musím sa priznať, že som bola pre mnohých ťažkým orieškom, stačilo, že mi spomenuli nejaký byt a ja už som hneď vedela, o ktorý ide, až mi niektorí vraveli, či nechcem pre nich pracovať, keď mám taký dobrý prehľad.

Reality show pokračuje

Po vyfiltrovaní vhodných ponúk nastáva ďalšia zaujímavá fáza - komunikácia s realitnými maklérmi cez telefón. Či už ide o dohodnutie obhliadky, alebo bližšie informácie o byte. Táto fáza je dosť podstatná, dozviete sa tak napríklad, že 3-izbový byt, ktorý vás tak zaujal, je vlastne iba 2,5-izbový (česť pani maklérke, že mi to povedala hneď a nezistila som to až na obhliadke), prípadne, že byt, o ktorý máte záujem, je vlastne plesnivý (realitný maklér si ma pomýlil s predávajúcou a povedal mi, že takú cenu za ten byt nemôžem chcieť, lebo na chodbe aj pri dverách je pleseň). Nechcem hádzať všetkých do jedného vreca, niektorí sú milí a ústretoví, iní vás odbijú, že majiteľ bytu je preč a obhliadka v nedohľadne.

A prichádza ten čarovný okamih o ktorom tak dlho snívate - obhliadka bytu či domu. Pred obhliadkou som vždy nervózna, obzerám fotografie na internete a dúfam... čo ak to bude ON - náš byt.

Na obhliadke dochádza k stretu reality s fantáziou či idylickým vykreslením nehnuteľnosti na internete. Zistíte, že ten úžasný 3-izbový prerobený byt, je vlastne 2-izbový prerobený na 3 a kuchynský kút je v chodbe, že v kúpeľni je ledva priestor pre jednu osobu, v kuchyni sa vám nezmestí stôl a stoličky, balkón je vlastne francúzsky balkón, atď. (alebo som tak veľmi náročná???).

Takisto vidíte prvýkrát naživo aj realitného makléra a v duchu „obal predáva" tak stretávame „maklérov roka" v oblekoch s nagélovanými vlasmi, ktorí hneď na ulici na vás spustia naučené formulky o výhodách nehnuteľnosti, „top atrakciách" okolia bytu a nezabudnú prízvukovať, že tento byt je TERNO a netreba váhať, lebo o chvíľku bude predaný (toto TERNO potom nachádzate nepredané na webe ešte ďalšie 3 mesiace).

Okrem makléra spoznávate na obhliadke aj majiteľov bytu, ktorí, hlavne ak ide o starších ľudí, sú chtiac-nechtiac veľmi nápomocní a v nestráženej chvíli prezradia aj to, čo by malo pred ušami potenciálnych kupcov ostať utajené (napr. „V byte je prerobená elektrika okrem tejto izby, v ktorej mi vypína televízor."/ „V tejto izbe nám zateká od strechy, ale nebojte sa, mali by to opraviť z fondu opráv.").

Samostatnou kapitolou je cena. Každý chce z toho vytĺcť čo najväčší zisk, takže to niekedy vyzerá pri zjednávaní ceny ako na tureckom trhu. Asi nemusím písať, že ceny nehnuteľnosti sú neúmerne a umelo vyhnané do závratných cifier. Často krát však samotní majitelia nevedia, čo od dobroty, a za starý, neprerobený byt pýtajú neprimeranú cenu (kedy vyzdvihujem prístup jedného z mála férových maklérov, ktorý mi povedal, že daný byt má reálnu hodnotu o cca 10 000 € nižšiu a on sám apeluje na majiteľov, nech cenu znížia).

Priznám sa, že toto handrkovanie o cene mi bolo spočiatku cudzie a môj priateľ si na to nezvykol doteraz, ale treba to robiť, keďže mám pocit, že predávajúci (alebo im to radia realitky?) cenu zámerne uvedú vyššiu, aby mali z čoho spúšťať. Pri dohode o cene však treba vysvetliť, prečo chcete nižšiu cenu (napr. rýchle jednanie, platba v hotovosti, závada na byte...).

Ako povedal môj známy, predávajúci by si mal uvedomiť, či chce byt predávať, alebo predať. Ak už máte o nejaký byt seriózny záujem, odporúčam vám opäť sa obrátiť na starého dobrého kamoša „Google" a byt si vyhľadať, pretože málo dnešných realitiek má s predávajúcimi exkluzívne zmluvy, a tak môžete svoj vysnívaný byt nájsť v ponuke niekoľkých RK a za rôzne ceny (cenový rozdiel je aj niekoľko tisíc €).

Po obhliadke sa vraciame znovu ku komunikácii s realitným maklérom. Niektorí vás hneď na druhý deň doslova bombardujú telefonátmi a zisťujú, či máte záujem. Iní vám dajú v kľude čas na rozmyslenie a dodržia vami stanovenú lehotu, kedy sa ozvete (samozrejme, ak vás byt „chytí" za srdce, ste to skôr vy, kto bombarduje ich, aby ste sa uistili, že byt vám niekto nevyfúkol).

Čo dodať na záver? Byt stále hľadáme, a keďže v našom prípade ide o investíciu možno aj na celý život, tak sme opatrní, a áno, priznávam, že ja som aj náročná. Ak by ste vedeli o nejakom dobrom byte na predaj, prípadne o férovej realitnej kancelárii, ktorá nezavádza, dajte mi vedieťJ.

autorka: Veronika Páričková

Prvý pokus

Prvý pokus

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  778
  •  | 
  • Páči sa:  65x

Ak chcete zverejniť svoj text na tomto blogu, pošlite nám ho e-mailom vo worde na adresu matus.paculik(at)smeonline.sk. Nezabudnite na predmet PRVÝ POKUS.Výber textov je v právomoci redakcie, ktorá má právo zmeniť autorom navrhnutý titulok. Väčšinu článkov zverejňujeme, ale vyhradzujeme si právo ktorýkoľvek odmietnuť aj bez udania dôvodu, najmä ak sa autor nepodpíše celým menom.Vždy uveďte aj vašu poštovú adresu a telefónne číslo. Tieto dva údaje nezverejníme, ale musíme ich mať k dispozícii kvôli overeniu identity alebo pre prípad, že sa váš článok rozhodneme honorovať.Ak meno a priezvisko priamo v článku nechcete uviesť, prosíme, napíšte nám dôvod. Za istých dôležitých okolností tieto údaje nepublikujeme, redakcia ich však vždy musí poznať.Zaradenie textu zväčša trvá niekoľko dní. Na tomto blogu nezverejňujeme poéziu ani prózu. Zoznam autorových rubrík:  Slovenské zdravotníctvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu